Hur länge ska prylar hålla egentligen?

Vi köpte en Siemens HF25M561/02 mikrovågsugn som är av lite bättre kvalitet och dyrare än de standard mikros man kan köpa på valfri stormarknad. Mikrovågsugnen är i mitt tycke snygg, rostfri och dörren är dessutom högerhängd vilket var en avgörande finess då den sitter nära en vägg. Mikrovågsugnen har inte använts jättemycket och har fungerat utan problem i drygt tre år.

Nyligen så gick automatsäkringen i hallen när vi använde mikrovågsugnen. Vi kunde inte se någon uppenbar anledning till att säkringen hade gått utan återställde denna. Precis när mikron var klar så gick automatsäkringen på nytt. Fortfarande kunde vi inte se något fel eller någon annan anledning till att säkringen gick. När vi återställde säkringen igen så var mikrovågsugnen helt död, den ville inte starta eller lysa över huvudtaget.

Det gick tyvärr inte att själv lämna in mikrovågsugnen utan man var hänvisad till ett hembesök. Den trevliga reparatören konstaterade snabbt att det var fel på elektronikmodulen. Jag ställde specifikt frågan om vi använt mikrovågsugnen fel på något sätt. Reparatören menade dock att vi bara haft otur och att elektronik går sönder ibland då komponenterna inte alltid håller måttet.

Kostnad för mikron så här långt

  • Mikrovågsugnen har vi betalat 5898 kr inkl moms för den 2007-11-29.
  • Utbyte av elektronikmodul kostade sammanlagt 2193 kr inkl moms den 2011-04-21.
  • Sammanlagd kostnad för mikrovågsugnen blir då 8091 kr inkl moms.

Enligt konsumentverket har man rätt till 1 års garanti och 3 års reklamationsrätt. Jag mailade till STH-reklamationer, som har hand om servicen av Siemens mikrovågsugnar, för att höra hur de ställer sig till detta som uppenbart är ett fabrikationsfel på elektronikmodulen.

STH-reklamationer svarade att de inte kunde godkänna min reklamation:

”Anledningen är att produkter med tiden påverkas av avbrott och ojämnheter i strömförsörjningen, ventilation och annat som räknas som yttre påverkan. Tillverkaren ses därför inte som ansvarig för dessa typer av fel, till skillnad från ursprungliga fabrikationsfel.”

Jag tycker detta låter som en massa skitsnack. Det var fel på en komponent på elektronikmodulen och den ska tåla normal användning. Vi har som redan nämnts ovan inte använt mikrovågsugnen jättemycket så detta är försumbart.

Om denna mikrovågsugn inte klarar av varken strömförsörjningen eller den ventilation som den är designad för så är detta också ett tecken på ursprungligt fabrikationsfel och inte ett handhavande fel. Dessa är således inga argument man kan använda mot reklamationen eftersom mikrovågsugnen har varit korrekt installerad och inte har flyttats på under dessa år.

Om mikron var köpt för 995 kr inkl moms hade jag lättare kunna acceptera detta faktum och helt enkelt köpt en ny istället.

Vad är rimligt? Hur dålig får en produkt vara? Var går gränsen?

mikrovågsugnen