Hur länge ska prylar hålla egentligen?
Vi köpte en Siemens HF25M561/02 mikrovågsugn som är av lite bättre kvalitet och dyrare än de standard mikros man kan köpa på valfri stormarknad. Mikrovågsugnen är i mitt tycke snygg, rostfri och dörren är dessutom högerhängd vilket var en avgörande finess då den sitter nära en vägg. Mikrovågsugnen har inte använts jättemycket och har fungerat utan problem i drygt tre år.
Nyligen så gick automatsäkringen i hallen när vi använde mikrovågsugnen. Vi kunde inte se någon uppenbar anledning till att säkringen hade gått utan återställde denna. Precis när mikron var klar så gick automatsäkringen på nytt. Fortfarande kunde vi inte se något fel eller någon annan anledning till att säkringen gick. När vi återställde säkringen igen så var mikrovågsugnen helt död, den ville inte starta eller lysa över huvudtaget.
Det gick tyvärr inte att själv lämna in mikrovågsugnen utan man var hänvisad till ett hembesök. Den trevliga reparatören konstaterade snabbt att det var fel på elektronikmodulen. Jag ställde specifikt frågan om vi använt mikrovågsugnen fel på något sätt. Reparatören menade dock att vi bara haft otur och att elektronik går sönder ibland då komponenterna inte alltid håller måttet.
Kostnad för mikron så här långt
- Mikrovågsugnen har vi betalat 5898 kr inkl moms för den 2007-11-29.
- Utbyte av elektronikmodul kostade sammanlagt 2193 kr inkl moms den 2011-04-21.
- Sammanlagd kostnad för mikrovågsugnen blir då 8091 kr inkl moms.
Enligt konsumentverket har man rätt till 1 års garanti och 3 års reklamationsrätt. Jag mailade till STH-reklamationer, som har hand om servicen av Siemens mikrovågsugnar, för att höra hur de ställer sig till detta som uppenbart är ett fabrikationsfel på elektronikmodulen.
STH-reklamationer svarade att de inte kunde godkänna min reklamation:
”Anledningen är att produkter med tiden påverkas av avbrott och ojämnheter i strömförsörjningen, ventilation och annat som räknas som yttre påverkan. Tillverkaren ses därför inte som ansvarig för dessa typer av fel, till skillnad från ursprungliga fabrikationsfel.”
Jag tycker detta låter som en massa skitsnack. Det var fel på en komponent på elektronikmodulen och den ska tåla normal användning. Vi har som redan nämnts ovan inte använt mikrovågsugnen jättemycket så detta är försumbart.
Om denna mikrovågsugn inte klarar av varken strömförsörjningen eller den ventilation som den är designad för så är detta också ett tecken på ursprungligt fabrikationsfel och inte ett handhavande fel. Dessa är således inga argument man kan använda mot reklamationen eftersom mikrovågsugnen har varit korrekt installerad och inte har flyttats på under dessa år.
Om mikron var köpt för 995 kr inkl moms hade jag lättare kunna acceptera detta faktum och helt enkelt köpt en ny istället.
Vad är rimligt? Hur dålig får en produkt vara? Var går gränsen?
Hej!
Vi har en precis lika micro som har precis samma fel. Måste vara något fabrikationsfel!
Köpte den 2008-11-15. 2011-12-07 slutade den fungera.
Ringde Siemens och fick till svar att garantin gick ut för 3 vecker sedan.
Inte en krona i goodwill så det var bara att köpa en ny.
Hej Robert!
Tråkigt att Siemens fortfarande inte är det minsta intresserade av att ha en seriös inställning till ett så uppenbart fabrikationsfel.
Det verkar som det är väldigt vanligt att det blir fel på denna modell precis efter tre år… Är det en slump?? I vårt fall hade vi som sagt inte använt mikron speciellt mycket så det är knappast frågan om slitage.
Vi kan ju iallafall rösta med plånboken och låta bli att köpa mikrovågsugnar av märket Siemens!
Är det någon mer som har haft samma problem med den här modellen, posta gärna en kommentar här och berätta hur länge din mikro höll och hur mycket du har använt den!
Lycka till med den nya mikron!
/Hazze
Min svartnade idag, samma modell… Vad göra?
Hej!
Kontakta Siemens via STH-reklamationer och fråga om de kan komma och laga den. Kolla vad det kan tänkas kosta så att du kan tacka nej ifall du tycker att det blir för dyrt. Om du har garanti kvar så ska du förståss utnyttja den. Man har rätt till 3 års reklamationsrätt för fabrikationsfel enligt konsumentköplagen. I mitt fall hade de tre åren precis gått och Siemens var inte intresserade av någon goodwill tyvärr. Reparatören som kom på hembesök var dock mycket trevlig och gjorde sitt bästa.
Kolla förstås även att kontakten sitter i ordentligt och att säkringarna är hela i säkringsskåpet.
Lycka till!
/Hazze